måndag 2 februari 2009

Mata inte sjöfåglar med bröd

Nynäshamnsbor verkar inte veta att de inte ska mata sjöfåglar med bröd. Var nere vid hamnen i går och där stod en från Nynäs hockeyklubb och slängde ut bröd till änder och svanar och den lilla söta mandarinanden. De slogs naturligtvis om att få hugga tag i brödbitarna, säkert 20 fåglar på en gång. Tänkte att jag skulle säga åt honom att de här fråglarna riskerar att dö av den här svältkosten. Blir det kallt nu så har de här fåglarna gått på bantningsdiet, de har kanske inget fett kvar och kommer därför bara att lägga sig ner - och dö.

Hur som helst så vågade jag inte säga nåt till honom. Jag stod kvar en stund och såg på och gick när han gick. Men jag hann inte ta mer än två steg så såg jag ett par med varsin brödpåse i handen som också skulle mata fåglarna. Herregud, stackars fåglar. Hur ska jag få folk att veta att de gör oerhört stor skada genom sitt matande, undrar
Querele

PS. Ni som vill se mandarinanden, klistra in länken http://www.fageltornet.se/park/pages/mandand.html

Inga kommentarer: