söndag 15 februari 2009

Stolliga nynäshamnsbor

Nu måste jag klaga igen på nynäshamnsbor som matar sjöfåglarna med bröd. Det var en mormor med fem barnbarn som stod där och slängde i brödbitar, en annan kvinna stod på bryggan och till min stora häpnad kom ytterligare en kvinna med tre stora plastpåsar med bröd till de stackars fåglarna. Jag har ju tidigare skrivit att brödet är bara bukfylla, fåglarna får inget bra och skyddande fettlager av det, tvärtom, de blir magra. De känner sig mätta och därför söker de inte rätt mat som de ska och som sjöfåglar vanligtvis brukar äta och göra. De bara vängar på att det ska komma bröd från stolliga nynäshamnsbor. Jag såg också nu hur detta brödmatande stressade fåglarna. Det kom bröd från alla håll så de visste inte vart de skulle simma, än hit, än dit, men alltid hann en annan före. De tittade hit och dit och jag kunde ju se att de blev oerhört stressade av situationen. Sluta mata fåglarna, de dör. Mandarinanden är kvar än men om den dördå är det brödmatarnas fel. Så det så.
Querele

Inga kommentarer: