torsdag 29 januari 2009

Julost med förhinder

Nu äntligen har jag lyckats byta titel på den här bloggen. Som synes heter den "Jag klagar". I den här bloggen ska jag skriva allt om som irriterar mig, som gör mig frustrerad, som gör mig tokig och galen allt, allt! Jag tycker det finns så mycket i samhället och mellan människor som är helt sjukt galet och som pekar mot att världen blivit vanskapt. Det verkar som att samhället fått funktionshinder, låsta positioner överallt.

Häromdagen var jag på Coop och handlade som vanligt. Jag frågade expediten om det fanns edamerost. I julas köpte vi en sån ost och vi började tycka om den väldigt mycket, så nu ville vi ha en till. Men se det gick inte. Nej tyvärr, sade expediten, den finns bara under julen. Va, sa jag, under julen, vem har bestämt det, varför då? Ja, jag vet inte, sa hon, det kanske menas att vi ska längta efter julosten och därför inte kunna äta den hela året. Det är ju själva f-n att jag inte får bestämma själv när jag vill äta den eller den osten, när den nu finns, existerar. Tänk att nån annan sitter och diskuterar, kanske i möte flera stycken, tjafsar i flera timmar, om hur de ska göra med sin j---a ost och så kommer dom fram till att den inte ska gå att beställa hela året, bara under juletid. Herregud! Jag är så trött på att bli uppfostrad på det sättet. Hela livet, jag har aldrig fått känna mig riktigt vuxen och självständig på grund av andras regler och förordnigar. Då menar jag inte att det inte ska finnas lagar, men herregud lag på att jag inte ska få köpa en viss sorts ost när jag vill. Då har det gått för långt. Uppfostran hela livet-är det klokt det?
Quelera

Inga kommentarer: