torsdag 29 januari 2009

Krispaket efter krispaket efter krispaket

Nu är det krispaketens tid, det ena avlöser det andra som avlöser det tredje. Det verkar precis som att staterna försöker övertriumfa varandra. Idag hörde jag i radion att Obama hade fått igenom ett krispaket för USA på 125 miljarder dollar!

För några veckor sen så ringde jag P1, Thomas Tengby, och frågade varifrån alla pengarna kommer helt plötsligt. När några hundra i en liten by vill ha sin byskola kvar då går det inte, men när bankerna går dåligt och när VD:arna tagit ut för många miljoner i bonus till sig själva, ja se, då finns det alltid pengar. Det är ju konstigt! Så jag tänkte att jag ska ringa och fråga den där Tengby ifall han vet. Men han visste inte. Han blev alldeles stum och stammade nåt om att dom finns nånstans. Jasså, ligger det pengar i högar i någ kassavalv som Joakim von Anka då, undrade jag. Nej, nej, men ... Trycker dom upp pengar då, undrade jag. Nej, nej sa han, då blir det ju inflation avbröt jag honom, jag vet jag vet då blir det inflation. Han visste inte heller varifrån alla pengar helt plötsligt dyker upp och liksom bara finns. Idag fick jag veta.

Jag brukar lyssna på P1 varje dag. Idag fick jag veta hur det ligger till. För krispakteten runt om i världen finns inga pengar som ligger och väntar på att bli använda. Staterna måste låna upp hos varandra! Idag är det Kina som ligger på den stora pengapungen, så många stater vänder sig nu till Kina och ber om att få låna till sina krispaket. Det är inte säkert att Kinas regering tycker att de vill låna några pengar till Obama. I sådant fall måste Obama gå till den egna riksbanken och be att dom kan punga ut med värdepapper motsvarande hans krispaket. Det måste ju banken göra då, men eftersom pengarna inte finns så måste banken börja trycka upp nya pengar med den följd att inflationen ökar, vilket i sin tur pressar upp räntorna. Så ligger det till. Där fick Tengby, så det så!
Querela

Inga kommentarer: